onsdag, juni 02, 2010

100 möjligheter till A-barnet (en värdigare avslutning)

Jag tycker att jag avslutade ovärdigt nedan. Så jag gör om.

A-barnet har fått förskoleplats till hösten och jag är pappaledig och vi har flyttat till fina förorten och alla barn överöverallt har blått eller rosa och flickor hjälper till och pojkar är ju som pojkar är och jag får panik. Så jag avslutar med bästa viktigaste boktipset:

Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för 2. En vansinnigt viktig och handfast bok om rättvis barnuppfostran. Om att lära sitt barn både att leka med bilar och med dockor. Men framförallt om att erbjuda allt däremellan - det måste inte vara bara blått eller bara rosa, det kan vara gröntskönt, blodrött, himmelsblått, guldmedaljsglittrande, mossgrönt, stjärnvalvssvart och tusen tusen andra färger. Jag vill ge A-barnet alla färger. Och alla möjligheter. Och jag blir vansinnig vid tanken på hur mitt barn kommer att begränsas av andra barn och vuxna, av sagor och sånger, av förebilder och icke-förebilder. Så jävlar vad jag ska jobba för att kompensera!

Alla ni som inte läst den än - köp och läs! Viktigaste bästa boken om barn på väldigt länge.

2 kommentarer:

Jocke sa...

Ser man på! Här irrklickar man på ett gammalt inaktuellt bokmärke och får upptäcka ett alldeles (nåja) nytt, oläst kanalisera-inlägg!

Som gammal trubbig-generaliserings-motståndare tycker jag att boken verkar intressant, frågan är om jag kommer mig för att köpa den bara - jag hade ju inte tänkt skaffa några barn.
Fasteklart - jag skulle ju kunna ge den i present till nån nybliven förälder. Och då måste jag ju läsa igenom den själv först, för att kolla att jag kan stå för innehållet... ;-)

Marie sa...

Hej!
Så glad jag blev att hitta dina tankar om vår bok. Verkligen! Har inte sett det förrän nu. Jag håller på att förbereda en föreläsning om OLIKA just nu och sökte på bilder på ordet "möjlighet". Då kom vår bok upp! Fantastiskt! Och det var från din blogg. Vilken intressant blogg du har. Kan verkligen känna igen mig i din rädsla kring hur vi förminskar handlingsutrymmet för barnen. Men bra att vi är många som vill förändra. Glada hälsningar från Marie, en av författarna (för den som vill läsa mer om boken, välkommen till www.olika.nu)