tisdag, januari 27, 2009

Pro profylax

Ikväll ska vi på profylax-kurs. Jag ville inte först, eftersom jag förväntar mig att det går ut på att J helt oprovocerat ska nypa mig skithårt och att jag inte får bli arg och skrika åt honom, utan bara harmoniskt och metodiskt andas mig igenom smärtan i ett rosa moln av kärlekskletiga livets mirakel-tankar.
Det är väldigt osäkert om jag kommer klara av det.
Det är ganska säkert att jag inte kommer klara av det alls faktiskt.

Jag förväntar mig också massa tråkiga anspelningar på vad som är typiskt ”manligt” och ”kvinnligt” följt av några igenkännande höhö-garv samt att de obekväma uttrycken ”din kvinna” och ”du som kvinna” kommer att förekomma flitigt och sånt är jag direkt usel på att klara av.

Dessutom säger vår barnmorska att det bara är tjafs att gå och att jag ju redan kan andas. Svårt att argumentera emot det.

Men ändå ska vi alltså gå. Av den enkla anledningen att det, enligt de kompisar vi har som gått kursen, är en bra kurs framförallt för partnern som då får ett verktyg och en uppgift vid förlossningen. Det blir alltså mer jämställt och lättare att dela lika och därmed är diskussionen slut för min del. Självklart ska vi gå.

Jag tänker mig att jag stoiskt uthärdar vad skit som helst för jämställdhetens skull. Att jag klarar av vad som helst för en lite mer jämställd värld, även blåmärken och plumpa skämt.
Bear with me.

4 kommentarer:

RvT sa...

Jag kunde bara inte förmå mig att gå den där kursen. Led stora kval (skrev om det under etiketten förlossningsförberedelser). Men som du ju uppmärksammat, alla säger att den ska vara riktigt bra. Annas va? Glöm bara inte att göra en mindmap över ditt liv för att till fullo tillgodogöra dig innehållet! ;-)

Anonym sa...

Det är som en inverterad version av kvinnorna i England på den viktorianska tiden: kvinnlig sexuell njutning var inte bara tabu, utan skulle liksom aktivt motarbetas på den tiden, och inför bröllopsnatten uppmanades brudarna att "blunda och tänka på fosterlandet". Det var nämligen för fosterlandets och alla framtida välskapta, friska barns skull man hade sex, inte för ens egen skull. Hoppas det blev en OK andningskurs.

Medelklassman sa...

Jag har bara positiva erfarenheter av vår profylaxkurs. Det var kliniskt fritt från genusfördomar utan tvärtom en fristad från dylika. Det var mer fokus på att båda skulle få konkreta "verktyg" och en mental förberedelse inför det hela.

Att det sen var skittråkigt att öva profylaxandning i tre månader fick man väl köpa.

Min fru tyckte också att det hjälpte henne massor, om det kan vara en pepp?

Medelklassman sa...

Ojdå så konstigt det blev när jag omformulerade. Hoppas det gick fram ändå vad jag menade.