måndag, oktober 13, 2008

Att dela lika på en graviditet

En av paragraferna i mitt och J:s jämställdhetskontrakt handlar om att dela lika på graviditeten, att vara gravida tillsammans. Det kändes först svårt.

Svårt för att det så uppenbart är mitt liv som förändras mest just under den här tiden. Vi utsätts båda för samma mentala omskakning och funderingar, men till det kommer en fysisk aspekt som är svår att dela lika på. Det är så uppenbart min kropp som huserar ett annat liv. Det är jag som är trött och kommer gå upp i vikt och få ont på konstiga ställen.

Med det sagt har vi enats om att lägga allt som inte händer inuti min kropp på J:s ansvarslista. Det betyder att det är han som vet vilka ostar som kan innehålla listeria. Det är i hans almanacka vi har räknat oss fram till sista mensens första dag. Det är han som ringer mödravården och förklarar olika flytningar och håller koll på när vi ska vara där nästa gång. Det är han som oroar sig för om vi fått en ovanligt sen tid för ultraljudet och för om jag får i mig tillräckligt med folsyra. Om jag undrar hur det är med vakuumpackad skinka eller varför jag går upp och kissar så ofta på nätterna är det honom jag frågar.

Vi går tillsammans på alla besök hos mödravården och i största möjliga mån är det J som ställer frågor och svarar på sådant vi båda vet.

Det krävs mer medvetenhet än jag trodde och framför allt de första veckorna fick jag tygla min egen nyfikenhet och låta J hitta svaret innan jag själv började leta. Nu har vi hittat en lagom och mer rättvis nivå. Det känns rättvist att lägga allt ansvar, utom att växa och gro på den andra partnern i en graviditet. Det är konkret och en ganska lagom ansvarsfördelning. Jag är också glad att det funkar så bra som det gör.

3 kommentarer:

Medelklassman sa...

Smart! Oerhört bra. Det där borde ni skriva en handbok om i efterhand. En guide till dem med jämställda ambitioner.

nita sa...

Mina ögon tåras av all klokhet! Världen blir bättre och bättre! En handbok! Vilken bra idé.

Anonym sa...

Detta bygger väl på att man bor ihop och/eller tillbringar mycket tid tillsammans under graviditeten?