måndag, september 07, 2009

Avbön

Jag skäms lite för mitt tidigare inlägg. Det var småaktigt och otydligt. Alltså, jag gillar verkligen Polarn och Pyret. Jag gillar att de gör kläder för barn i stället för mini-vuxna och jag gillar stenhårt att de hänger kläderna efter storlek och inte efter kön. Och visst klär vi glatt vårt barn i POP:s randiga när vi kan. Jag ska verkligen inte kasta några första stenar här inte.

Det jag inte gillar är när man köper dyra grejer till sitt barn och påstår att det är en förutsättning för att barnet ska må bra, i någon bemärkelse. Jag är övertygad om att barn leker lika bra i billiga regnjackor på postorder, som i svindyra skaljackor från märkesaffärer.

4 kommentarer:

Medelklassman sa...

/agree

Lite svinigt får man väl ändå tycka att det är med folk som sätter på sina kids märkeskläder/ drar runt dom i märkesbarnvagnar och tror att deras barn blir knarkare om de inte fick sin varumärkesträning från första början?

Polkadot:: sa...

Annars är det absolut bästa för barnet att använda begagnade kläder (secondhand). Då har alla gifter i textilen tvättats ut och åkt in i huden på någon annans bebis.

Om föräldrar visste hur mycket gift som åker in i kroppen från nyköpta kläder skulle man tycka det var direkt oansvarigt att köpa nyproducerade kläder till sina barn. (Bara bomullstillverkningen står för 1/4 av världens utsläpp av kemikalier, och det är bara innan man börjat tillverka kläder av det...)

Ska man lägga massa pengar på kläder, lägg det inte på märke, lägg det på ekologiskt (dyrt)och återanvänt (superbilligt eller gratis).

Så - köp en begagnad regnjacka hellre än polarn och pyret.

Frida sa...

Av de få nya barnkläder jag köper, köper jag dem nästan bara på PoP.

Personligen lägger jag hellre 500 kr på en riktigt bra fleece-jacka, än 10 000 kr på en ny märkesvagn. För jag övertygad om att barn sover lika bra i en begagnad vagn som i en ny märkesvagn. (Och jag tror någon bloggare kastar lite sten i glashus här :-) )

PoP är de ända som verkligen går in för unisex-kläder och det tycker jag är viktigt (och en markering som får kosta).

Och vissa av deras kläder är outstanding bra. Jag köpte första uppsättningen fleece-jackor i stl 74 + 80. Och de använde de på allvar i princip varje dag i 11 månader (på sommaren som jacka, på vintern under ytterjacka). Och de var som nya (om än något blekare) och kunde dirket användas av nästa barn. Kostnaden per använd timme på ett sånt plagg är minimal.

Polarn och Pyret-kläder köper man såklart på deras rea - då får man t.ex. ytterkläderna för halva priset. Sen kan man ju få tag på mycket begagnat PoP också, eftersom att det till skillnad från vissa andra kläder, håller länge. Och sen kan man ju sälja grejerna vidare när de är urvuxna.

Jag gillar verkligen inte den där slit-och-släng-mentaliteten. Slå ett slag för miljön och köp begagnade kläder som håller för flera barn, än att köpa nya skräp-kläder som sen måste slängas.

I vinter kommer mina barn fortsätta använda sina PoP-skaljackor från förra året + en uppsättning begagnade jackor och byxor = 0 kr.

Jag säger: lägg några kronor extra på kläder som håller och markera att uppdelningen kill/tjej-kläder måste bort!

Kanalisera sa...

30+: skönt att det finns fler vettiga föräldrar

thewoodfairy: intressant aspekt! Snart har vi den hushållsnära tjänsten "gå in nya kläder, så att kemikalierna försvinner". :-) Självklart är second hand alltid det bästa alternativet, ur miljöaspekt.

Frida: Klart man får köpa Pop, pop är jättebra! Det jag vänder mig emot är att man påstår att man gör det för barnens skull när det egentligen är för sin egen (oavsett om man baserar sina argument på genus, miljö, utseende, märke eller något annat).