måndag, september 14, 2009

Garanterat fiffel


Det sitter lappar på portarna i mitt närområde om att det idag är klädinsamling för Lettland. Jag är ganska tudelad till såna insamlingar. Å ena sidan vet man ju att nån lettisk halvgangster gör grov profit på att sälja mina gratisdonationer i stället för att skänka dem till behövande, inte så jävla välgörande alltså. Å andra sidan är det förstås väldigt skönt att få kläderna hämtade vid porten i stället för att åka iväg med dem själv. Den här gången är det i alla fall inget fiffel utan raka gangsterrör: 'Vi garanterar att kläderna kommer säljas i Lettland'. Jamen vad bra!

4 kommentarer:

Mem sa...

Innan jag läste texten trodde jag att säckarna på bilden var en gubbe i jeansjacka som satt på huk och spionerade på någon innanför porten.
Sen tog det en stund innan jag fattade kopplingen mellan texten och bilden...

Basilika sa...

Ha ha - samma här! Fast jag trodde att det var en lettisk gangster som stod och smög i porten. ;)

Polkadot:: sa...

Inte för att vara den som är den, men det finns betydligt värre typer av "gangsterrörelser" som du finansierar med att donera kläder till dessa.

Jag tycker man ska värna om naturen och återanvända in i det sista, men i det här fallet skulle jag nog hellre välja att slänga kläderna i sopor.

Anonym sa...

Å andra sidan kan man fråga sig vem man bistår med klädinsamlingarna och att skicka kläderna över havet, om än ett litet sådant ;). Det finns gott om helt okej begagnade kläder i Baltikum redan idag. Istället för att miljövidrigt forsla iväg kläderna och betala dyra pengar för transporten borde vi använda transportpengarna direkt till inköp på plats. Det är mer hanterbart för biståndsmottagarorganisationen och ger mer kläder för pengarna.
Det innebär att vi bistår dem istället för att de bistår oss. Det är det de gör för vi tror att vi är goda medmänniskor men istället tjänar vi mest på det själva när vi gör oss av med vårt dåliga samvete över världens orättvisor.