torsdag, juni 28, 2007

Heeeey Magdalena!

DN:s vett & etikett-expert Magdalena Ribbing har länge tillhört en av mina favoriter. Hon förespråkar vanligt hyfs och förklarar etiekttsregler på ett modernt sätt. Jag har vid två tillfällen mejlat henne och i utmärkta svar fått veta att:

1) min pappa aboslut inte måste klä sig i frack på bröllopet om han anser att "det strider mot hans innersta principer att spöka ut sig i ett sånt spektakel"; dresscoden anger en nivå och är inte på något sätt tvingande

2) ett bröllopstal ska vara ett hyllningstal (detta i sig var ingen nyhet, men en fin inspirationskälla till ett tal jag höll och fortfarande är väldigt stolt över på flera sätt)

Hon har dessutom strängt tillrättavisat en undrande som hade bekymmer med bordsplacering av homosexuella på parmiddagar, då hon skarpt tillrättavisade den frågande och förklarade att parmiddagar är en förfinad form av mobbing och att sexuell läggning inte har betydelse vid middagar.

Heja Magdalena Ribbing alltså!

Men så kommer det här svaret på en fråga om att hålla upp dörren. Nej nej nej. Jag tycker att det handlar om vanlig hyfs och artighet att hålla upp dörren för sina medmänniskor. Och att hjälpa dem med väskor, att kliva i och ur båtar och hänga upp kläder också. Det handlar bara om att se varandra och vara vänlig. Det spelar ingen roll om man har snopp eller inte.

Och jag tycker inte att jämställdhet är att män hjälper kvinnor. Jag tycker jämställdhet är när människor hjälper människor, oavsett kön.

Bildkälla: www.dn.se

6 kommentarer:

Det är grejen sa...

Heja Kanalisera! Maggan Ribbing har visst fått en konkurrent.

Anonym sa...

Jag håller med. Skrev just ganska argt om det där med dörrar, heh.

Anonym sa...

Man kanske bara kan se henne som representant för en liten odödlig minoritet som bara skulle växa sig för stark om dem inte hade en liten spalt där dem kan ge sina små synpunkter på oväsentligheter.

Anonym sa...

Tack ovanstående "Anonym" för din lysande knivskarpa analys! Där lyckades du sätta ord på tankar jag själv inte kunde formulera! Är Kanalisera måhända internets vettigaste blogg? / 303

Anonym sa...

Jag är kvinna och har mycket kontakt med leverantörer från europa (99% män). När de är på besök i Sverige vill jag ge ett gott intryck av Sverige och av mitt företag så jag är artig och tar emot dem i receptionen. Men det blir ALLTID konstigt när jag då håller upp alla dörrar på vägen mot konferensrummen! Jag försöker men de står bara kvar och vill "ta över dörren" för att hålla upp den för mig. Sen måste jag krångla mig förbi för att gå till nästa dörr eftersom de inte vet vart vi ska....

Anonym sa...

Typiskt svenskar att tänka så, gud förbjude om en man gör något för en kvinna.