torsdag, juni 28, 2007

Mitt sommarlov

Okej. Jag vet att jag pensionärsstämplar mig själv lite lätt nu, men jag är van. Det händer att jag löser korsord och planterar om mina pelargoner, så inget nytt under solen. Så nu tänker jag plocka på mig fler pensionärspoäng genom att låta er ta del av vackra vybilder från min semester i Norrland. Det går bra att scrolla för den ungdomligt lagda.

Kebnekaise på väg upp i helikoptern. Sydtoppen är högst och varierar några tiotals meter i höjd beroende på glaciärens tjocklek.


Sveriges högsta punkt. Snön på platån var vid tillfället midjedjup och skaren bar inte riktigt 70 kilo kanalisera. Som lämplig snöpuls- och bergsbestigarkläder hade jag valt uppvikta jeans och mina allra finaste sneakers. I efterhand tänker jag att jag kunde ha gjort ett smartare klädval.

Toppen bredvid Kebnekaise ser ut som en gryta och döptes på samiska till Kebnekaise, som betyder typ Grytfjäll eller nåt ditåt. Tyvärr brast kommunikationen något mellan samer och icke-samer och topparna blandades ihop, varför den södra toppen nu heter Kebnekaise och riktiga Kebnekaise heter typ Högsta toppen, fast på samiska.


Fatta sjukt coolt att jag suttit i den där och hovrat upp och ner över Sveriges högsta punkt! Jag fattar det inte själv.
Fint så det duger.

Vad man ser om man står högst upp i Sverige.

2 kommentarer:

dddd sa...

Jag spinner visare på penisonärstemat och säger: jättevackra bilder. Helikopterfärden gav dig dock 150 coolhetspoäng. Lätt. Wicked!

Missy sa...

Det verkar helt underbart! (Hur gammal gör det mig?)