måndag, juni 25, 2007

Vuxenversion av stjärnstopp

Jag känner att det är hög tid för mig att ta på mig den upplysande och pedagogiska minen och berätta för de av mina läsare som egentligen inte läser bloggar men ändå gör mig den stora äran att besöka just min... blogg... om det krig som just nu råder i den så omtalade bloggosfären. Så här är det nämligen, precis som den uppmärksamme kollektivtrafikanten uppmärksammat på grönvita löpsedlar, att gratistidningen Metro har gett sig in i kampen om bloggarna genom att starta... Metrobloggen!

Snillrikt såg Metrobloggen först till att säkra några stora välkända bloggnamn som fick lägga upp några av sina bästa alster i varsina metrobloggar, redo för premiären. Sen tryckte man på stora knappen och metrobloggen blev ett faktum i varje medveten bloggares åsiktsmaskineri. Metrobloggen ger nämligen betalt, 3 öre per sidvisning, förutsatt att man har si och så många läsare och förutsatt att man har ett kreditkort att ta emot betalningen på. Metrobloggen har blippande reklam (senast jag tittade gjorde Metroblogen reklam för spel över internet och precis därunder för snabba enkla lån). Metrobloggen tar ifrån skribenten rättigheterna till all text som publiceras i bloggen. Och roligast av allt, Metrobloggen har enligt avtalet rätt att ändra alla villkor i avtalet och det är upp till bloggaren att hålla sig uppdaterad om detta. Ett slags vuxenversion av stjärnstopp.

En kreativ bloggare passade på att utnyttja Metrobloggens godhet med att starta miljonbloggen, som med målet 33 000 000 sidvisningar skulle rendera 1 000 000 kr till kreditkortet som oavkortat skulle gå till Röda korset. Bra kan man tycka. Om man inte heter Metrobloggen. Den kreativa bloggaren har gjort en film av det, se nedan.


Som ni förstår är det viktigt att ha en åsikt. För mig är det lätt. Jag tycker att det är viktigare att förfoga över sina egna texter än att tjäna pengar på en hobby. Och så gör jag ogärna reklam för sådant jag inte står för. Och jag kan vara så här hård och krass eftersom jag inte är i närheten av den läsarkrets som krävs för att kunna göra några pengar alls.

4 kommentarer:

Andreas sa...

Jag ska starta miljardbloggen och åka till karibien med mitt kort!
Visst det är ett lite småäckligt kommersiellt drag av Metro men det ter sig väl rätt självklart att inte Metro kan finansiera en röda korset insamling lika lite som den kan finansiera min resa till söderhavet.
De har inte riktigt tänkt på möjligheterna med betalt bloggande.

Niklas sa...

Det ter sig inte alls självklart för mig. Om en part utger sig för att ge betalt för en prestation så ska den parten helt strunta i vart pengarna går. Det är ju som om min arbetsgivare drog in min lön för att jag gav pengar till Läkare Utan Gränser. Helt sjukt.

De vill inte betala ut en miljon kronor, vilket är förståeligt, men oförsvarligt. Om de från början hade infört ett tak, på säg 1000 kr i månaden i genererad inkomst då hade jag köpt det rakt av. Men nu finns ju ingen sån gräns.

Det sjuka i det här är ju att de dels lägger sig i hur pengarna används, och dels skyller på att de inte sålt några annonser ännu för att finansiera deras utlovade utbetalningar. Skitdåligt!

Elisabeth sa...

Betalt för att blogga.. Metro var nog bara först! Snart kommer vi kanske att se allt mer bisarra/komersiella erbjudanden för att knyta till sig mer, eller mindre kända bloggare..!

Ha det gott..

Anonym sa...

Metro, Metro, Metro.... Herrejävlar vilken pissigt genomförd idé som andas firmafest rakt igenom....
Jag stannar på min fristående, oberoende blogg. Så det så.