måndag, juni 09, 2008

Det bra och det dåliga

Det bra är att jag har haft en fantastisk helg i Finnhamn, att jag bor i en fin lägenhet, att jag har ett bra jobb, en trivsam familj, en kärleksfull pojkvän och roliga kompisar. Det bra är också att jag ska på Dolly Parton på fredag och att mina föräldrar har en hundvalp. Och att det är EM och att jag gillar fotboll och att det är ganska städat här hemma. Det bra är också att jag cyklade förbi min kompis och lyckades high fiva på cykeln så att jag blev alldeles glad och upplivad. Det bra är också att jag precis ätit jättegod lax och sommarprimörer och obegränsade mängder sparris och att J i detta nu står i köket och gör något somrigt med jordgubbar och passioinsfrukt som högst eventuellt även kan involvera glass. Det bra är också att jag har köpt ett par fina röda skor och att jag vet vad jag ska göra på midsommar och att det ska bli kul. Och att jag tycker om min familj och kan se tillbaka på en alldeles lagom svensson-idyllisk uppväxt. För att inte tala om att jag redan kommit in i semestermood och lyckas göra roliga härliga somriga saker när jag är ledig och ibland dricka kaffe på taket när jag jobbar.

Det dåliga är att jag är alldeles paralyserad av prestationsångest.

Det är märkligt hur en dålig sak kan slå ut alla de bra. Som om det dåliga alltid hade veto.

4 kommentarer:

.perpotator sa...

Klassisk männskofälla.
Som att det som är bra, dvs mellanmänskliga relationer, får stå tillbaka för det som inte är så viktigt, nämligen prestationer.

Följdfrågan är; om det var tvärtom, skulle du må bättre då?
alltså, bra på prestationsfronten och dåligt på relationsfronten.

Kanalisera sa...

Nej, naturligtvis inte. Och det är ju sällan prestationen i sig det är fel på, utan känslan för den.

Förbaskat onödigt alltså.

.perpotator sa...

du får inte tappa fokus. som ett gratistips så passar jag över följande terapeutiska livsvisdom; känslan glad försvinner inte ur kroppen bara för att någon annan känsla bubblar upp.

Peppe sa...

Det är som då jag läste igenom de öppna svaren på Läsarundersökningen och 95% var söta och positiva och snälla ("I heart Peppe och Papper" fick mitt hjärta att smälta), men all den fina känslan försvann av en enda elak kommentar.