fredag, juni 06, 2008

Kommando Krasse


Jag har en liten odling på min balkong. Eller, jag tänkte ha. Sen hade jag varken tid eller tålamod att plantera. I stället hällde jag frön i olika krukor lite på måfå. De sista fröna hällde jag i en balkonglåda. Jag såg framför mig en prunkande kryddträdgård precis bredvid tallriken, där man kunde skörda sin basilika efter behag. Sen blev allt fel. Persiljan och basilikan växer i samma kruka, med följden att jag ömt vattnat en kruka med bara jord i en månads tid. Och i balkonglådan slängde jag i en näve krassefrön för att åstadkomma snabba resultat. Det har gått helt överstyr. Krassen har tagit kommandot över hela lådan och dillen och oreganon står chanslösa. Krassen är dessutom asstark och helt oätlig. Men grön. Man får vara glad ändå.

Inga kommentarer: