lördag, juli 05, 2008

Frånvarande

Tidigare idag hade jag förmånen att ställa om frånvarohanteraren i min svenska Outlook-klient till semester-mode. "Tack för ditt meddelande. Under min semester har jag endast sporadisk tillgång till mejl och mobil*. Vid brådskande ärenden kontakta X. Trevlig sommar!" Och sen måste man aktivera genom att trycka på "Jag är frånvarande".

"Jag är frånvarande." Det må vara en gissning från höften, men jag tror ändå att jag är mer närvarande under min semester än vad jag kommer vara en genomsnittlig dag i november. Då får man minsann inte kryssa i något närvarande vs frånvarande. Det är skevt och orättvist. Framförallt saknar jag nivån ovanför närvarande, typ "Tack för ditt mejl, jag är på hugget som fan och återkommer med ett briljant och användbart svar inom mikrosekunder. Med vänlig hälsning..."


*) Det är möjligt att här kommer drabba även er bloggläsare. Antingen i form av en ökande frekvens mobilinlägg (känns igen på tillhörande bild) eller i form av dödslapp blogg. I bägge lägen, frukta intet! I will be back.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ojojoj! Man får ALDRIG skriva, ens antyda, i sitt frånvaromeddelande att man överhuvudtaget kollar varken mejl eller mobil. Då ringer/mailar folk och förväntar sig att man ska svara. Under sin semester. Medan man är ledig och ska vila upp sig.
Helst bör man ha ett frånvaromeddelande som antyder att man befinner sig på en annan planet, alternativt i en annan världsdel och möjligtvis, kanske, med viss sannolikhet kan tänkas återvända om minst en månad.
Sedan talar man om för sin chef och personen som ska sköta ens arbetsuppgifter när och hur man kan nås ifall det brinner.
Folk löser det mesta själv om de vet att man inte går att få tag i.

I övrigt önskar jag dig en riktigt härlig semester!