måndag, augusti 25, 2008

Stora djur

Det bekymrar mig ibland att jag ser så få stora djur. Jag tänker att man lever ett osunt liv om man alltför sällan kommer i kontakt med djur som är större än insekter och husdjur. Det känns på något sätt naturligt att då och då klappa en häst eller få syn på en gris.* I helgen fick jag i alla fall råda bot min djuroro. I lördags såg jag nämligen två hägrar på ganska nära håll, de räknas absolut som stora djur, speciellt när de lyfter och landar. Sen åkte jag bil förbi oräkneliga hästar och kossor och en av kräftskivedeltagarna menade att hon till och med sett en älg. Då kan man slappna av för ett tag. Jag var orolig att jag skulle bli tvungen att åka till Skansen, vilket jag principiellt är strängt emot, eftersom jag tycker att det är djurplågeri att ha stora djur inhägnade på små ytor. Men nu kan jag alltså vara djurlugn. Och på torsdag ska jag vara hundvakt åt en ganska stor hund, det är i gränslandet.

*) Även om jag i skrivande stund inser att det låter lite udda

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här inlägget gjorde min RIKTIGT glad.

Först för att det är något som även slagit mig - man lever i något form av vakuum där myggor nästan är exotiska. Sen blev jag glad för att du också är en av oss få som insett att vilda djur inte ska låsas in.

Tack.