torsdag, april 12, 2007

Hej fördom!

Min kollega har idag förgyllt sin (och min) dag med att spela Vi er röde, vi er vide med Danmarks fotbollslag. En förträfflig låt. Min kollega citerar valda delar. Lille Klaus och Store Klaus och vi är tappra tennsoldater. Själv kommer jag inte från Skåne så jag förstår bara refrängen, men det räcker gott.

Jag lyssnar på låten (som jag till slut fick mejlad till mig) och tänker att jag skulle vilja vara en dansk tjock farbror. Förnöjt ölfull och kanske med en korv i handen. Grötigt tal, rödmosiga kinder och solsken i blick. Jag tänker mig att livet som dansk tjock farbror är nöjsamt och bekymmerslöst. Det regnar aldrig på danska tjocka farbröder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sett en viss person med en rödvit-färgad klapp-hatt på sig som kallades Niels Bohr. Tror att han var dansk...

dddd sa...

Är det vetenskapligt bevisat att det aldrig regnar på danska tjocka farbröder. I så fall vill jag också bli en. En naturell korv, tack.