Matematikens pedagogiska utveckling
Eftersom det fick mig att både skratta högt och tänka till på riktigt, stjäl jag helt skrupelfritt nedanstående översikt över matematikens pedagogiska utveckling från bloggen Kulturknutar.
1950-talet
En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset. Hur stor var vinsten?
1960-talet
En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 16 kronor. Var snäll och räkna ut vinsten.
1970-talet
En jordbrukare sålde mängden A potatis för penningmängden B. B är en mängd, som lyder regeln B är en krona. Rita 20 små streck (///////////////////) för att beskriva mängden B, en för varje krona. I den mängd C, som beskriver produktionskostnader borde finnas 16 små streck (////////////////). Rita nu en bild av gruppen C som är en delmängd av mängden B och uppge mängden D som ger svar på frågan: Hur stor är den mängd som beskriver vinsten?
1980-talet
En jordbrukare säljer en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset, vilket gör 16 kronor. Vinsten är alltså 1/5 vilket gör 4 kronor. Stryk under ordet potatis, och diskutera det med dina kamrater.
Jag tror att jag fostrades med 70-talspedagogiken uppblandad med äldre versioner pga ett högstofilt lärarklientel. Som högstadielärare för fem år sen såg uppgifterna i böckerna ut som det senaste exemplet. På riktigt. Och så funderar man över varför andelen elever som får godkänt i matematik minskar.
Det är både skönt och synd att jag inte jobbar som lärare längre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar