onsdag, april 25, 2007

Matematikens pedagogiska utveckling

Eftersom det fick mig att både skratta högt och tänka till på riktigt, stjäl jag helt skrupelfritt nedanstående översikt över matematikens pedagogiska utveckling från bloggen Kulturknutar.

1950-talet
En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset. Hur stor var vinsten?

1960-talet
En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 16 kronor. Var snäll och räkna ut vinsten.

1970-talet
En jordbrukare sålde mängden A potatis för penningmängden B. B är en mängd, som lyder regeln B är en krona. Rita 20 små streck (///////////////////) för att beskriva mängden B, en för varje krona. I den mängd C, som beskriver produktionskostnader borde finnas 16 små streck (////////////////). Rita nu en bild av gruppen C som är en delmängd av mängden B och uppge mängden D som ger svar på frågan: Hur stor är den mängd som beskriver vinsten?

1980-talet
En jordbrukare säljer en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset, vilket gör 16 kronor. Vinsten är alltså 1/5 vilket gör 4 kronor. Stryk under ordet potatis, och diskutera det med dina kamrater.

Jag tror att jag fostrades med 70-talspedagogiken uppblandad med äldre versioner pga ett högstofilt lärarklientel. Som högstadielärare för fem år sen såg uppgifterna i böckerna ut som det senaste exemplet. På riktigt. Och så funderar man över varför andelen elever som får godkänt i matematik minskar.

Det är både skönt och synd att jag inte jobbar som lärare längre.

Inga kommentarer: