tisdag, maj 01, 2007

Deklarerat

Japp. Färdigdeklarerat. Gott om tid ju. Flera timmar innan deadline. Det tog en förmiddags öppnande av gamla fönsterkuvert, en eftermiddags ångest, en timmes bläddrande och allvarliga försök att förstå, 15 minuters telefonkö (du har plats 141 i kön...), 11 minuters samtal med världens bästa Skatteverketskåning (det är inte klokt att det finns folk som jobbar med sånt), 2 minuters internetklickande, 30 minuters städning av köksbord samt förstås 2 månaders inledande förberedande ångest och förträngningsarbete.

Om jag någon gång får en fiende ska jag se till att han/hon begåvas med ett arv bestående av ett antal gamla medicin-aktier inköpta nån gång under mellankrigstiden som sedan tvångssäljs och tvångsinköps igen vid ett namnbyte då en vinst även görs (på pappret i alla fall), som uppskovsberättigas tills man löser in en del av dem vid till exempel ett bostadrättsköp och som dessutom knoppar av ett annat slags aktier till 1% av värdet och som inte förtrycks i deklarationen eftersom Carnegie hade bättre för sig och som det fortfarande med alla papper i hand inte är självklart om de sålts under året eller inte. Moahahahahaa!

2 kommentarer:

henover sa...

hehe, allt har en baksida :)

Qaryn sa...

Hu...
Jag har ett gäng aktier som jag ärvt av någon gammal släkting och då och då kommer frågan ifrån dessa: "vill du sälja eller köpa?" (det kan vara såna där låtsasaktier som dom skapar ibland, eller så vill dom bara att man ska äga jämna 10-tal eller 50-tal).
Jag brukar alltid köpa, bara för att jag hatar hatar hatar att fylla i K4. Folk tycker att jag är lite knäpp, har jag förstått. Men jag hatar fortfarande att fylla i K4.