lördag, december 08, 2007

6h 29 min

Jag beter mig lätt analt kring morgontidningens vädersida. Jag börjar med den. Läser dagens väder och kommande dagars. Snabbt. För att sen kasta mig över höjdpunkten på sidan - solens upp- och nedgång. Det är för mig obegripligt att denna information inte finns i feta versaler på första sidan. Det här är ju det alla svenskar pratar mest om under hela vinterhalvåret. Sommartid slappnar vi av lite kring mörkerfrågan och pratar i stället bara om vädret.

Idag går solen upp 08:31 och ner 14:50. Dagen är 6 timmar och 29 minuter lång. Man får skynda sig om man hade tänkt hinna göra något. Och än värre blir det imorgon. Då minskar dagsljusspannet med 3 minuter. Och så fortsätter det i två veckor, innan det vänder och vi äntligen går mot ljusare tider.

På Island är det konstigt. Island har fel tidszon, det ligger längre västerut än man har kompenserat för med tidsförskjutningen. Därför är klockan 12 inte mitt på dagen. Framåt 10-11 på förmiddagen går solen upp. Sen stannar den uppe till 18 nångång. Väldigt konstigt. Men smart ändå, för jag måste tillstå att jag normalt är mer aktiv timmarna efter 12 än före.

1 kommentar:

Katie H sa...

Islänningarna gör alltså rätt igen!!! Inte nog med att de flyr nya monarker i godan tid, men de har vett att skaffa national sovmorgon också.

Kanske man borde flytta??