tisdag, december 18, 2007

Hårt fett och lightprodukter

Jag har sedan barnsben intuitivt vetat att det är dumt med Light-produkter. Antingen äter man glass och får i sig sött och fett, eller så låter man bli. Det där med Light känns inte alls sunt eller naturligt. Ibland får jag vatten på min kvarn när det pratas aspartam och andra sötningsmedel, men för det mesta har jag svårt att försvara min ståndpunkt. Tills i söndags.

I söndags blev jag nämligen upplyst om den största faran med sötningsmedel. Nämligen: om man äter/dricker något sött förbereder sig kroppen på att ta hand om sockret. Insulinet kliver i startblocken och gör sig redo. När så inget socker dyker upp har insulinet inget att göra. Det roar sig i stället med att spjälka hårt fett av vanliga fettsyror. Hårt fett kan kroppen själv inte förbränna, utan det lägger sig som en sköld på magen och måste helt enkelt opereras bort om man ska bli av med det.

Jag har idag försökt verifiera den här teorin via Google. Det har gått sådär. Men jag har blivit lovad en fet länksamling om hur det hänger ihop mer i detalj.

En sak att vara tjock och glad, det är jag gärna, men aldrig att jag har en sköld av oförbrännbart hårt fett och misslyckade light-bantningsförsök över hela magen! Hårt fett... ryyys...

Inga kommentarer: