söndag, december 02, 2007

Kristian Luuk

Åh vad han är bra, Kristian Luuk. Söndagsprogrammen med gäster och musikvideor är min högtidsstund på veckan. Det är liksom så myspysigt och intelligent på samma gång. SVT i högform. Och jag gillar att han är så positiv och intresserad. Inte självhävdande och babblig, utan fokuserad och smart. Och ödmjuk, på ett sånt där knivskarpt rakt-på sätt. Idag sa han t.ex. till Linda Skugge (när hon inte tog Stig Larssons komplimang på allvar, om att hon var den första som förändrat det svenska språket sedan Strindberg) att han skulle blivit jätteglad om någon sagt så till honom. Och så såg han så där tunnhårigt uppriktig ut som bara han kan. Det är så banalt och ändå så stort. Åh, jag önskar att jag kunde säga så stora saker så enkelt och rakt. Jag skulle ha blivit jätteglad om Stig Larsson hade sagt att jag var den första som förändrat svenska språket sedan Strindberg! Jätteglad! Fast det blir inte samma sak när jag säger det. Det ska till en Kristian Luuk. Eventuellt bidrar hans kändisskap något...

En gång har jag blivit räddad av Kristian Luuk. Jag jobbade extra på Burger King på Odenplan varje söndag under gymnasiet (tills jag sa upp mig under lögnen att jag skulle flytta till Skåne, men det är en annan historia). Min chef var en... inte så bra chef. När man hade slagit in fel i kassan var man tvungen att ropa på chefen så att han skulle kunna korrigera det. Som vanlig dödlig anställd var man inte betrodd med så avancerade uppgifter själv. En dag beställde Kristian Luuk med sällskap två whopper-cheese-med-bacon meal av mig. Jag slog in fel. Och ropade på chefen. Som kom. Och såg att det var en kändis!!! i kön. Och såg sin möjlighet till 15 minuters berömmelse. Eller nåt. Han kanske bara ville stajla. I alla fall blev han jättearg. Jättejättearg. Och skällde ut mig. Men då! *paus* sa Kristian Luuk så där intelligent, knivskarpt och ödmjukt: "Nej, hon gjorde inte fel. Det var vi som ångrade oss".
Ha! Inte så bra chefen. Ha!
Stort.

Kristian Luuk är min husgud. Jag ska döpa allt mitt julpynt till Kristian Luuk.
Hell Kristian Luuk.

Säger man Hell till julpynt?
Oklart.

Bild www.sr.se

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst är han bra, men han kan också vara lite stel ibland. Liksom dålig på att ta in och lyssna, läser nästa fråga från kortet trots att personen han intervjuar precis har svarat på den frågan. Och ibland känns det som att han har svårt för Djupet. Att liksom verkligen sätta sig i den andra personens ställe och våga vara där, även om hon/han berättar nåt som är jobbigt och svårt. Där tror jag skulle han få en hård match med dig, Kanalisera. Jag gillar hans flickvän, jag vet inte om jag skulle säga att jag gillar henne mer, men hon är snyggare. Men Kristian var bra fin när han och Ola Salo utvärderade Melodifestivalen tillsammans på SVT. Det skulle du gilla, Kanalisera! En timmes program med bara Ola och Kristian, och då var det Ola som fick säga att Kristian var bra. På riktigt. Och Kristian blev lite blyg och tog åt sig av berömmet. Ombytta roller, där liksom. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=987768

Kanalisera sa...

Jag vet, jag brukar tycka så. Men jag tycker verkligen inte att han är sån i videoprogrammet. Inte alls faktiskt. Och själv klart så jag Melodifestivalenprogrammet. Men jag tyckte att det var för mycket Melodifestival och för lite Luuk och Ark.

Medelklassman sa...

Så länge som du inte säger "Heil" så är det nog ok.

Anonym sa...

Ja, dom borde göra ett program som bara handlade om Luuk och Ark. Och döpa det till typ "Samtal med Kristian och Ola" så dom slapp låtsas att det skulle handla om Melodifestivalen. Jag kan verkligen lyssna på Ola Salo obegränsat, både som sångare och tänkare. Ola och Annika Lantz. Därför blev jag så glad när han var i Lantz i P1 i påskas och pratade om religion. Om The Ark var en kristen högtid skulle de vara pingsten. Jättespännande. http://www.sr.se/podradio/xml/p1_lantz.xml (2007-04-03)

Anonym sa...

"Heil" är ju i och för sig samma sak som "hell" fast på tyska. Men det ger onekligen en annan klang, det håller jag med om.

Katie H sa...

Han ser ut lite som Adam i Heroes. Fast det ser ni ju inte förrsän nästa säsong. Hmm.