söndag, december 23, 2007

Julklappshyckleri

Vi firar inte jul i år, hette det först. Jag och J åker till Filippinerna på julafton och mamma och pappa var ganska glada att ha en ursäkt att slippa. I stället åker vi till Hassela och åker skidor hela familjen en helg i februari. Mitt livs bästa byte. Julklappsångest mot skidåkning. Dock ska vi äta en trevlig middag och umgås som vuxna människor jag, J, mina föräldrar, bror och flickvän. En tramsig men rolig julklappslek där man köper två små oadresserade presenter som vi spelar tärning om. Ingen ångest, ingen prestige.

Tills jag ringer min pappa för att dubbelkolla.
- Visst blir det inga julklappar?
- Nej nej, det har vi skrotat. Eller ja, vår julklapp till er blir ju helgen i Hassela.

paus

Vår. Julklapp. Till. Er. Blir. Ju. Helgen. I. Hassela. Helvete! Vad köper man till två 60+:are som har allt de behöver, inte önskar sig något och som matchar en hel skidhelg?

Jag ringer till min bror. Igår.
- Visst köper vi inte några julklappar till varandra?
- Jo, jag och A har köpt till er!
- Vafan! Jävla skitunge! Vi sa ju...
- Ja men ni måste inte köpa något tillbaka...

Vafan! Vad hände med inga julklappar!? Svikare. Nån som har nån idé på vad vi kan ge till två 25-åringar som är lagom kulturellt, lagom hippt och sådär ironiskt fast ändå värdefullt? Gärna färdiginslaget. Jag behöver det om några timmar.

Hycklare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Säger dom att det inte ska vara några julklappar i år och att du inte "måste köpa något tillbaka", så ta dom på orden. Det är enda sättet att "lära dom läxan" till nästa gång. Härligt småbrutalt och rejält på samma gång. Live and let live.

Anonym sa...

Vi märkte under julklappsutdelningen att svärfar tydligen slutat köpa julklappar... det kan ju vara bra att få veta sånt liiite innan.

Raka rör - julklappar bara till vissa - och ordentliga önskelistor: då blir julklappshandel ett roligt nöje.