Klass 9b då?
Oj. Oj. Oj. Såg ni sista avsnittet av Klass 9a? Vilken gråtorgie. Det är så fantastiskt. Ungdomar som börjar tro på sig själv. Spirande självförtoenden och nyväckta framtidshopp i tonårstruliga fodral.
Det borde vara nackskott på oinspirerade lärare och tiodubbel lön för inspirerade dito. Vilket framtidsyrke. Där kan man snacka om att göra skillnad.
Vilken bluff att jobba med chefscoachning och ledarskap, när det finns sånt här. När man kan använda sin förmåga till att påverka och förändra människors liv och framtid.
Heja heja heja klass 9a!
Heja heja heja alla fantastiska drivna lärare!
Heja heja heja alla skolledningar som vågar och tror!
Och en stilla tanke till eleverna i 9b, som aldrig fick någon uppmärksamhet...
4 kommentarer:
Diskuterade serien ivrigt med min mamma specialläraren-i-problemskola eftersom jag också blev frälst av de första avsnitten om 9a.
- Det var ingen problemklass som svt valde ut. 18 av 20 elever hade godkänt i kärnämnena innan superteamet flögs in.
- Man gjorde ett pilotprogram på Rosengårdsskolan, men valde att byta till en annan skola med bättre betygssnitt, inga större sociala problem och mindre storlek på klasserna.
- Smaka igen på antalet elever, 20 stycken. Det är en liten klass det i jämförelse med många andra problemskolor.
- Superpedagogerna hade alltså sitt ämne enkom för 20 elever varav 18 redan hade godkänt varje vecka. En sådan jobbvecka skulle vara mumma för de flesta sönderkörda lärare.
Detta sagt måste man ju ändå erkänna att det är bra tv och naturligtvis har superpedagogerna lyckats. Det är ingen tvekan om att det är duktiga lärare.
Det största problemet är bara att enligt den moderna numera allhärskande bekvämlighetsideologin (aka nya moderaterna) kommer skulden på skolans dåliga resultat läggas på utförarna, det vill säga lärarna. Hela programmet är som att hälla honung i belackarnas bikupa. Rop om större krav på lärarkåren kommer ställas. Konkurrens och utslagning av ickepresterande är naturligtvis den obekräftade modellen. Mums för varje politiker som vill hålla låga skatter - misslyckas skolan är det för att lärarna är sopor, inte för att det saknas resurser.
Visst. Så är det förstås. Och naturligtvis är programmet "arrat" för att skapa en framgångssaga och bra TV och det är lika enkelt som irrelevant att skylla fel och brister på dåliga lärare.
MEN det programmet trots allt detta gör bra (bortsett från att vara bra TV) är att det visar på riktigt bra förebilder inom lärarkåren. Det är inspirerande och viktigt. Det visar också på att det går att förändra och på den kraft som finns i skolorna och som kan riktas vansinnigt fel eller väldigt rätt.
Man måste komma ihåg att det är underhållnings-TV, inte dokumentär. Men jag håller med om allt du säger ovan.
Absolut. Lärarkåren behöver fler Stavros.
En av jordens mest korkade ledarskribenter, SvD's P J Anders Linder har dock redan skrivit en krönika http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_880905.svd där han tolkar just så som mina farhågor om liberalist-krav-skolan, detta toppat med några floskler om att lärare ska rekryteras ur eliten samt att den svenska skolan varit fel utformad de senaste 25 åren.
Eftersom skolan i Sverige - till skillnad från de flesta andra länder - har blivit ett ställe där föräldrar lämpar av sina barn och förväntar sig att skolan sköter uppfostran, kosthållning, hälsa och personlig lycka, medan mamma och pappa dricker lådvin med grannarna, så behövs naturligtvis mer resurser om lärarna förväntas sköta fler uppgifter än de rent pedagogiska.
Precis, precis. Man kan bara hoppas att fler fått upp ögonen för vilket fantastiskt viktigt yrke läraryrket är.
Skicka en kommentar