onsdag, januari 17, 2007

Järven

Först tänkte jag att Järven på Skansen är ungefär som Gud, att man måste tro på den för att se den. Sen kom jag på att den är mer som liv i rymden; Många tvivlar på att Järven finns där överhuvudtaget. Ett fåtal påstår sig ha sett den. Ytterligare ett fåtal har tagit brunsuddiga bilder av något de påstår är Järven med sina mobilkameror. Den stora massan är skeptisk, men stannar ändå till vid betongmuren och spanar in bland grenverk och stenar för Tänk Om Järven Finns. Innerst inne vill vi att Järven ska finnas. Om inte Järven finns är det något i oss som dör. Något ömtåligt, som vi är rädda om. Våra hjärnor berättar sakligt för oss att Järven med största sannolikhet inte finns – fler borde ha sett den, bättre dokumentation borde finnas. Dessutom är Järvens inhägnad så liten att Järven inte kan gömma sig så länge. Man borde ha sett Järven. Har du sett Järven? Järven och Loch Ness-odjuret. Kanske är de kompisar.

Jag har aldrig sett Järven, men jag har sett en tapir. De är större än man tror.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Järven finns. Jag har sett den. Den dagen såg jag mer än en järv... På riktigt. Järvar har större fötter än man tror.

Anonym sa...

Haha! :-D

Anonym sa...

Järven finns visst. Har sett en mini och en stor järv. De tycker om varandra ;-)

/Sniff