onsdag, november 12, 2008

Hej Fördom!

Jag vill inte vill inte vill inte sälla mig till den fördomsfulla skaran och skandera ”åååh, alla hantverkare är så jooobbiga, de svaaarar aldrig när man riiinger och det är så oooomstääändligt att haaa med dem att göööra”, för jag vill inte tro att det är så och jag vill inte vara fördomsfull.

Jag vill tro att hantverkare är som de flesta andra människor, att de vill göra ett bra jobb och att de är vänliga och respektfulla och bemöter andra som de själva vill bli bemötta. Naturligtvis finns det idioter och fantastiska människor såväl inom hantverkarskrået som bland träslöjdslärare, präster och civilingenjörer, men jag vägrar tro på en övergruppering av idioter bland kakelkunniga.

Och ändå vill jag just nu inget hellre än att ställa mig på taket och vråla: ”åååh, alla hantverkare är så jooobbiga, de svaaarar aldrig när man riiinger och det är så oooomstääändligt att haaa med dem att göööra”.

Men jag biter ihop. Jag lämnar ett tjugotredje glatt och vänligt meddelande på svararen och jag ringer igen. Och igen och igen och igen.

2 kommentarer:

Josefine sa...

det kan ligga något i fördomen. vår snickare är lite lat och HAN kastade sig på telefonen när någon hantverkare han försökt få tag på i några veckor ringde (sen beklagade han sig över hur lata hantverkare är).

Anonym sa...

Välkommen till verkligheten...

Det fortsätter bara för att vi gemensamt borde ställa högre krav och se till att det finns referenser att ta som är vettiga.

Helt enkelt brister i marknadsekonomin när så många knepiga hantverkare får gå lösa.