tisdag, november 11, 2008

Hej Trafikant!

I morse såg jag en grusig joggare som gjorde svängtecken. Alltså sträckte ut vänster arm inför sväng, sådär som man gör om man är en duktig cyklist. Förmodligen ville han varna bakomliggande cyklister/joggare/powerwalkare om att han skulle korsa mötande trafik och svänga vänster över ett övergångsställe, så att det inte blev trafikkaos och kedjekrockar. Fint men lite märkligt. Så intensiv är trots allt inte trafiken på trottoaren i november. Men ändå, vi är alla trafikanter. Vi gör för lite tecken till varandra. Jag funderade på att göra stopptecken när jag kom fram till jobbet, men jag fegade ur. Jag är inte lika modig som den grusiga joggaren. Jag vågar knappt göra stopptecken ens när jag cyklar.

4 kommentarer:

Qaryn sa...

Jag visste inte ens att det fanns ett stopptecken...
På cykel i stadstrafik brukar jag dock försöka vara duktig och indikera sväng (mest av självbevarelsedrift).

Anonym sa...

Jag har en arbetskamrat som hela tiden indikerar sväng när vi ska till exempel gå på lunch. Det skulle kanske inte vara mer än måttligt störande om han inte samtidigt hade en förmåga att gå in i folk och välja de konstigaste genvägarna...

Anonym sa...

Jag har en kollega som varje gång hon ska säga något vrider hela kroppen så man ser om hon ska säga något positivt eller negativt. Jag tror inte hon förstår hur "lättläst" hon är. Nästan som att göra svängtecken - nu kommer jag snart säga något obehagligt, se upp!

Anonym sa...

Du har just förstört en av mina fördomar, nämligen att alla fotgängare är helt dumma i huvet och bara kliver rakt ut i cykelbanan utan att se sig för, helt oförutsägbart. Nu har jag istället en ny fördom: Alla fotgängare utom en är helt dumma i huvet.