tisdag, april 21, 2009

Barnuppfostran

Idag råkade jag yppa mitt hemliga barnuppfostringstrick på BVC.

Prussiluskan: Jag tycker du verkar vara en lugn och klok mamma.*
Jag: Jag har vuxit upp med hund och jag tänker att man gör likadant med barn.
Prussiluskan: Eh... (varpå hon "räddar" situationen genom att dra en parallell om en hund hon såg i en park en gång och förvånansvärt nog INTE tar A-barnet ifrån mig!)

* Aha! Det är Prussiluskan som dagligen röstar på mig som "best mother potential" på Facebook. Vid det här laget är jag typ Internets bästa mamma.

1 kommentar:

Kat sa...

Jag har alltid tänkt att man gör likadant med barn som med hundar. Åtminstone när situationen är enkel eller akut. Jag har tillochmed provat på mina artonåriga elever. Titta på dem, använd lugn, myndig röst, enkla order.

Jag tycker det är ett ypperligt tankesätt.