tisdag, april 28, 2009

Köttiga händer

Jättehanden (alltså inte min)
En fasansfull insikt har slagit mig; A-barnet växer! Jo, det är sant. Några av kläderna börjar bli för små och prussiluskans skall- längd- och viktmätningar pekar på samma hemska fakta.

Visst kan jag intellektuellt förstå att A-barnet förr eller senare kommer att bli en A-tonåring och till och med en A-ung vuxen och att det kommer klämmas in förskola, skolgång, pubertet och allt möjligt däremellan, men att mitt lilla barn liksom kommer att bli fysiskt större redan som bebis, det hade jag aldrig kunnat ana.

Jag är lite rädd för stora bebisar. De är så... stora.* Värst är händerna. Jag har lite av en issue med barnhänder. De är per default köttiga och kladdiga. Kladdiga händer är inte min grej. En sak att vara kladdig när man gör något kladdigt, lagar mat, drejar, gräver i jorden, mekar med nåt, men det här lite vardagskladdiga typ när man äter kräftor och förväntas ta med den kräftkladdiga handen i ölglaset - horror! Eller när man får skaldjur med skal på i frutti di mare-pastan - hemskt! Egentligen all mat man äter med händerna, där man samtidigt förväntas agera som om händerna vore rena och ta i bestick och glas. Och det här är inget konstigt alls - jag vet minst en till vettig vuxen som tycker likadant.
Såna händer har alltså stora bebisar alltid! Även mitt A-barn. Jag har sett tendenserna redan. A-barnets händer växer. De är inte längre mirakulöst jättesmå, utan bara ganska små. Köttkladdet är inte långt borta. Jag ska nog sluta ge A-barnet mat, så att det stannar i växten och slipper få äckliga händer. Vad gör man inte för sitt barn!
* Diffust minns jag att det fanns en tid, för bara sådär 5-6 veckor sen, när jag tyckte att små bebisar var läskiga för att de var så... små, men det var ju då.

6 kommentarer:

LillaGrå sa...

Känner samma sak! Kan man inte ge något tillväxthämmande? Stanna upp tiden kanske? Åtminstone fördröja den lite?

Medelklassman sa...

Kan jag få något tvärtom så de här gnälliga och överenergiska barnen jag har blir en sisådär 6 och 8 istället så man kan snacka med dom och få vettiga svar?

Och inte bara ett flin och en upprepning av det där dumma de just gjorde.

Jerk sa...

Usch ja, kladdiga händer..eller hela kladdigheten med barn tycker jag är jobbig..längtar nästan tills mitt barn blir tonåring och ignorerar mig istället för att kladda ner allt hela tiden..

Anonym sa...

uuusch jag får nästan lite ångest av det här inlägget och vill gå och tvätta händerna.

Anonym sa...

Jag har hort att om man ignorerar sina barn mellan 1,5-3 år utvecklar de en overdriven renhet som vuxna. Det kanske kanns svart att vanta pa det i nulaget, men tank att det i sa fall vara hela livet liksom.
/E

Anonym sa...

Gör handavgjutningar och handavtryck nu - om en vecka är det för sent.