torsdag, april 16, 2009

En helt ny värld

Idag klev jag och J för första gången in i den nya världen vi förstår att vi sedan tre veckor tillbaka tillhör.

Det första vi möts av är en barnvagnspark som får kundparkeringen på IKEA en lönelördag att kännas öde. Lite längre in i lokalen står två kvinnor och pratar med varandra samtidigt som de vaggar från sida till sida i något slags hypnotiserad danstrans. Vi förstår senare att de bär på varsitt barn. Följer man korridoren åt andra hållet, över skogränsen och den röda soffan, hittar man ytterligare två kvinnor sittandes med barn i famnen som de liksom lutar mot varandra som vore de dockor i förtroliga samtal. På väggen finns en överbelamrad anslagstavla som informerar om olika träffar för rytmik, gymnastik, yoga, massage, sim- och badstunder och golvet är fullt av färgglada leksaker och blå skoskydd.

Det är BVC. Vi är där en halvtimme och ska tillbaka redan om en vecka för ny mätning och vägning av A-barnet. Jag inser att det handlar om extremt kort tid innan det är jag som står där och dansvaggar med andra kvinnor.

Är det inte förresten sjukt fascistiskt roligt att de mäter barnets skalle och kallar det A-barn? Fester! Fester!

2 kommentarer:

Katie H sa...

En sådan miljö är som min egen mardröm, med små dvärgar som suger på nappar och skriker (fast ändå inte "fester, fester"... jag fick nästan klaustrofobi och fick andas sansat och koncentrerat när jag fick komma till BVC för - get this - cellprovstagning.

Inte nog med chockbeskedet att jag kallats till BVC (hur förklarar man för nyfikna besökare att BVC-kuvertet som ligger på köksbordet inte alls är bevis på graviditet, och att man i sådana fall drabbats av världens längsta sådan), sedan sitter jag där som ett fån bland alla dansande mammor och skrikande småfolk, rädd för att de ska gå sönder om man råkar stöta till dom. Eller ännu värre, att mammorna attackerar den redigt bortkomna barnlösa.

Det är nog tur att den där mamma-hormonen kickar in vid födseln, och att ni är så glada med den nya världen. Det är ändå kul att läsa om, fastän jag inte förstår det. Tack för att du ger lite real life input.

Kanalisera sa...

Huga. Jag minns när jag kallades till cellprovtagningen, fast då var det på MVC. Å andra sidan är det först sista veckan jag förstått att det är skillnad på MVC och BVC... trixet är: stora magar - MVC, stora barn - BVC.

Jag gillar i alla fall att båda ställen är "vårdcentraler". Heja svenska samhället!