tisdag, februari 03, 2009

Bluddrigt

Var det någon av er som förstod något av det jag skrev i föregående inlägg? Nä, jag tänkte väl det. Det är så med mig idag nämligen. Huvudet fullt av storartade tankar men utan någon som helst möjlighet att kommunicera dem. Vart annat ord som kommer över mina läppar är felaktigt eller bara svårhörbart sluddrat. Nu har jag gett upp och nöjer mig med att då och då gnälligt utstöta Jag vill gå och lääägga miiiig! högt i det öppna kontorslandskapet. Det får jag inte. I stället får jag gå på profylax och bli nypt i låret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstod! Och håller med, det är enormt störigt. Min teori är att det rör sig om överförd betydelse. Man kan ju säga "Nu hade det varit gott med popcorn" om man t ex sitter på bio. Lika betydelse har "Nu skulle det vara gott med popcorn". Men det funkar ju bara i presens eller imperfekt. Man kan inte säga "hade varit" i futurum, det blir väldigt märkligt. För alla utom "sydlänningar" tydligen. (vet inte om jag håller med om uppdelningen, ska hålla öronen öppna för hur det geografiska mönstret ser ut)