söndag, februari 01, 2009

Fondfällan

Idag är vi familjen präktig. Frostar av frysen och rensar bokhyllan. Fördelen med det är att man måste göra smoothie på frysta bär till frukost, äta pannkakor med blåbärssorbet till lunch och strax därefter tvångsfika lussebullar och kaffe. Nackdelen är att man konfronteras med alla Viktiga Papper som man lagt i olika Viktiga Travar och Mappar. Det är en ganska stor nackdel.

Jag längtar tills något snille gör verklighet av programidén Fondfällan eller Här är ditt pensionssparande! Då anmäler jag mig först av alla. Sen ska jag sitta rödgråten framför hela svenska folket på bästa sändningstid och bläddra i mina mappar och pärmar. Mitt emot sitter två kompetenta ekonomer i dräkt och sörplar kaffe ur muminmuggarna och frågar mig på skarpen om jag förstår allvaret i situationen. Sen går de ut i trapphuset och säger till kameran att de är osäkra på om det verkligen går att förändra min situation, men att de ska göra sitt bästa. Sen kommer de in igen och jag får lova bot och bättring och skriva under ett befriande dokument där jag överlåter allt ansvar åt dem. Då tittar de strängt och allvarligt på mig innan de drar igång stora rensningen och placerar och flyttar och skickar blanketter fram och internetbeslut tillbaka. Sen är det klart och jag presenteras en färdig plan för allt mitt sparande och jag är så lättad att jag nästan gråter in i kameran och jag kramar de kompetenta ekonomerna och lovar att aldrig mer tappa kontrollen sådär igen och så sparar jag deras mobilnummer på ett viktigt ställe så att jag kan ringa direkt jag får ett fönsterkuvert jag inte begriper.

Åh vad jag längtar dit. Under tiden får jag trösta mig med halvsmält glass och andra frysdelikatesser.

1 kommentar:

längelevejag sa...

nu har jag läst alla inlägg om ert kontrakt. Superintressant och jättesmart. Jag är inte ens nära barn men jag gör mentala notes för framtida bruk! heja er!