torsdag, januari 22, 2009

Dagens namnsdag - Viktor

"Dan Andersson är ju det nordiska vemodets och urskogsbluesens översteagnostiker!" säger Dan Viktor. "De dunklare och enligt mig mer intressanta sidorna av hans diktning har sällan tonsatts och givits ut. Det är där jag hoppas kunna komma in i bilden, med tonsättningar av de lite mer okända och jobbigare texterna och göra de gamla klassikerna i lite råare versioner. Alltid är det nån som blir förbannad...”


Låtskrivaren, musikern och sångaren Dan Viktor Andersson har levt nära poeten Dan Andersson (1888–1920) sedan barnsben. Nu vill han uppmärksamma sin legendariske namnes liv och leverne, och förstås hans dikter. Tanken är också att slänga de silkesvantar som Dan Viktor tycker att Dan Anderssons texter hanteras med. – Ambitionen är att inte skygga för de sidor av Dan Anderssons poesi som inte är enbart ”vackra”, utan att även använda sig av de dikter som har mer skit under naglarna. På turnén har Dan Viktor, som vann Fred Åkerström-priset 2006, med sig gitarr och munspel samt kollegan Petter Eriksson på bas. Skivan Dan Andersson sjunger Dan Andersson kom ut i våras. Just nu pågår en lång icke-offentlig turné för Musik i Väst, på bl a äldreboenden i Västra Götaland.

Nu var det sådär magiskt igen att verkligheten överträffar dikten. Bild OCH text: www.newsdesk.se

2 kommentarer:

qaryn sa...

Haha, jag gick gymnasiet tillsammans med Dan (Viktor:et har främst dykt upp efter 1996) och kan verifiera.
Har iofs inte haft någon direkt kontakt med honom sedan han tog studenten året före mig, men följt hans framfart på håll via t ex sådana här pressklipp.
:o)

Medelklassman sa...

Ja, jag tänkte väl att nu skrev du misstänkt likt verkligheten och så VAR DET verkligheten. Roligt.

Jag har sett han live. Inte riktigt som att gå i samma gymnasium, men ändock. Helt ok snubbe.