torsdag, januari 08, 2009

Motsatt placebo

Jag är övertygad om att det bara finns en sak i hela världen som hjälper mot förkylningar; placebo-effekten. Jag tror inte en sekund på Echinagard eller C-vitaminbrus eller vitlök eller honung och äggvitor hit och dit. Jag är däremot bergfast övertygad om att tron på ovan nämnda och alla andra huskurer och preparat botar vilken förkylning som helst. Tror man att man blir frisk av Echinagard och vitlökskapslar så blir man det. Tror man inte att man blir frisk av Echinagard och vitlökskapslar blir man inte det. Högst individuellt och vi är alla alldeles för smarta för att lura oss själva att tillfälligt tro något vi egentligen inte tror (t.ex. att man blir frisk av apelsiner).


Min placebo-religion stavas acitylsalicylsyra. Eller, om man vill, Ipren.* Jag vet att jag blir frisk om jag får maxdosera Ipren nåt dygn och alltså blir jag det. Det kan vara så att min placebotro blir lite hjälpt på traven av antiinflammatoriska egenskaper eller annat medicinskt, men den största effekten tillskriver jag min tro och min tillit.
Så, vad händer när man är gravid och blir förkyld och plötsligt inte FÅR äta någonting med acitylsalicylsyra? Jo, man blir Inte Frisk. Med råge. Jag har hela året (dramatiskt va?) dragits med världens segaste förkylning samt den bergfasta övertygelsen att jag inte kan bli frisk förrän om sisådär 3 månader när det är okej att kalasa loss i medicinskåpet igen.

Jag bedömer mina chanser att kunna leva ett normalt liv igen som mycket små. Det är mer sannolikt att jag dör än att jag kan andas genom näsan igen.
Där har jag för min tro.

*) Eller varför inte Ibumetin. Eller magnecyl. Eller...

8 kommentarer:

Medelklassman sa...

Själv dricker jag apelsinjuice så jag blir dålig i magen. Men det funkar, tror jag.

Anonym sa...

Oj, då stackars! Inte kul med sega förkylningar.
Själv är jag alltid i den fasta tron att jag sover bort allt över natten så är jag nog frisk och kry nästa morgon. Brukar fungera.

Josefine sa...

ipren är en gudagåva. enda värktabletten som kan döda min mensvärk. jag tror jag älskar ipren. hoppas förkylningen går över snart. så förbannat tråkigt att vara förkyld.

Den ovilliga soctanten sa...

det verksamma ämnet i ipren och ibumetin är ibuprofen och är inte detsamma som acetylsalicylsyra som finns i magnecyl eller treo.

Ibuprofen:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POEKUAAH3VERT1

acetylsalicylsyra:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POBSU904KVERT1

tyvärr verkar även ibuprofen vara off-limits ifall man är på smällen:

http://www.apoteket.se/rd/d/2551/a/4327/pg/1

Anonym sa...

Miss Muffin: vilken tur du har att Ipren kan döda din mensvärk. Själv behöver jag receptbelagt knark som man bara får ta fyra tabletter av per dygn fast jag egentligen behöver åtta. Jag har faktiskt tänkt att det känns som ett hån att Ipren skriver på sin förpackning att de lindrar vid mensvärk. Det gör de inte. Inte min.

Kanalisera: Nu kanske är ett bra tillfälle att byta placeropreparat? Vitlöksklyftor i näsan och pastöriserad ost kan bli din nya frälsare!

Anonym sa...

F´låt, jobbar på att släppa min stavningsfixering, men just när du skriver så om din religion och hur den stavas kan jag inte låta bli. Förlååååååååååååt. Gillar din blogg (försöker smila in mig trots krtik på aci.. jag menar acetylsalicylsyrastavning).

Anonym sa...

Ehum, förresten.. Nämnde jag att krtik är ett nypåkommet onomatopoetiskt ord? Det är tredje kräkningen på tomjättetom mage vid en riktigt härlig vinterkräksjuka.

qaryn sa...

Inget personligt Skadad medicinare, men det är alltid lika roligt när någon som påpekar en felstavning själv lyckas knasa till det i samma inlägg - been there, certainly done that...
:o)