fredag, januari 30, 2009

Inte alls på spåret

Tittar på På spåret. Ikväll tävlar Fredrik Lindström och Peter Apelgren mot Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, i vanlig ordning ledda av Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg. Svensk TV-underhållning i högform. Och plötsligt slås jag av bitterfitteinsikten; det är bara män.

Det i sig spelar förstås ingen roll. Inte förrän faktumet ställs emot att jag (och garanterat fler med mig) hade reagerat om det bara hade varit kvinnor i rutan. Har det någonsin ens förekommit att ett lag i På spåret bestått enbart av kvinnor? Finns det motsvarande frågeprogram där kvinnor är överrepresenterade? I vilka program ges kvinnor större plats än män? Och hur mycket medialt utrymme får egentligen kvinnor jämfört män - kvantitativt såväl som kvalitativt?

Spinner man vidare i förebilder och framtid blir jag riktigt mörkrädd och det jämställda samhälle det ibland skryts om känns sorgligt avlägset.

Så länge fördelningen är så uppenbart olik kommer det att spela stor roll att män är överrepresenterade i media.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant blogg! Jag tycker att ni har världens uppförsbacke framför er och ni kommer säkert att se att själva graviditeten och första månader efter förlossningen är nog den lättaste period för jämstälda föräldrar. Det finns väldig få dagispedagoger t.ex som har samma åsikter om jämstäldighet tyvärr. Och det är bara början :) Så jag kan börja med att säga - lycka till! Det är inte lätt, men självklart värt det. Det kanske bli svårare när de är större, men då vet de i alla fall att mamma och pappa inte tycker som alla andra, och det räcker för att göra en skillnad.

Sen vill jag komma med två 'utmaningar' till er som jämstäldighetshjältar:

Det första tycker jag är att pappan skriver också en blogg om det här - annars känns det som att det är din projekt som du driver, och det känns knappast jämstäld :) Och som pappa själv vill jag gärna läsa vad 'J' tänker här och hur det går för honom.

Den andra är att ni leta efter en manlig barnmorska! Det finns ett tiotal i sverige idag men än idag möter de motstånd varje dag pga ojämstäldigheten i samhället. Jag tycker att de behöver all stöd som de kan få.

Lycka till!

Kanalisera sa...

Fido - visst är det en uppförsbacke. Hade det varit lätt hade vi inte behövt göra det såhär strukturerat.

J har en blogg. Du hittar den på http://jeppehej.blogspot.com.

Och en manlig barnmorska vore drömmen! Nu har vi haft tur och hamnat hos en som faktiskt agerar jämställt gentemot oss och som inte envisas med att utgå från sina personliga erfarenheter som Mamma. Hon hade precis lika gärna kunnat vara en man, det är synd att hon inte är det. Hade vi hamnat hos någon som inte är förenlig med våra ideal hade vi givetvis bytt.

Anonym sa...

Jag såg ett avsnitt av TV4:s nya humorsatsning "Snillen snackar" och där var kvinnorna i majoritet. Carina Berg var programledare, och panelen bestod av Petra Mede, Anders Jansson (från Hipp! Hipp!) Nour El-Refai och Annika Lantz. Humor i kombination med ordvrängeri med kvinnomajoritet, det var inte igår! Kanske har TV4 tagit till sig av kritiken mot gubb-Parlamentet...

Kanalisera sa...

Ja, det har jag också sett. Verkligen befriande! Mer sånt TV4 (och alla andra kanaler).

Fördelen jämfört med Parlamentet (bortsett gubbväldet) är att det inte är lika enkelt och plumpt. Parlamentet tycker jag spelar onödigt mycket på gamla tråkiga könsroller. Det är bara simpelt, inte roligt. Med några glänsande undantag förstås!

Peppe sa...

Jag kollade på reprisen i söndags och störde mej på precis samma sak. Mannen ÄR normen.