söndag, januari 04, 2009

Kören - killar sjunger inte


Man måste älska SVT. Idag visar de sista delen i den fantastiska dokumentären "Kören - killar sjunger inte". Om högstadieskolan för pojkar som domineras av grabbighet och idrottsliga framgångar. Dit kommer Stavros Loucas musikaliske motsvarighet Gareth Malone. En liten glödande energisk musikpedagog med mål att få pojkarna på skolan att sjunga. Och det är svajigt. För killar sjunger inte. Killar spelar rugby. Men så plötsligt! Några blyga pojkar kommer ut som gossopraner och några andra erkänner motvilligt att de sjunger med i poplåtar när ingen hör. Och en har till och med ett hemligt alterego i kyrkokören. Och med dem bildar Gareth sin kör.

Och där är lilla Lewis som aldrig sjungit förut och som fullständigt gnistrar av stolthet och iver när han för första gången uppträder så att hans mamma hör. Och mamman gråter förstås och är stolt och jag gör likadant. Och den ultragrabbiga favoritläraren som har så stort followership bland eleverna men som inte vill vara med i lärarkören för att det är tråkigt att sjunga och han spelar hellre rugby, men sen ändå blygt kommer krypandes och ber om privatlektioner för att i nästa avsnitt stå i lärarkören på rugbyplanen och sjunga stolt och engagerat och till och med tycka om det och jag gråter lite till. Och igår fick Gareth till och med skolans svåra dissiga rappare med i kören genom att visa dem att man visst kunde vara cool och sjunga, titta bara på det här hippa beatboxgänget och Imram vill så gärna att ögonen blir alldeles blanka, men han vågar inte men så plötsligt vågar han och tårarna trillar nerför blanka kinder på en förkyld kanalisera för det är så vackert vackert vackert.

Det är något speciellt med ungdomar som plötsligt hittar något och vågar tro på sig själva. Släng på lite musik på det och jag betalar min tevelicens dubbel. Herregud vad mycket känsla man får för pengarna! Och inga reklamavbrott.

Och om bara några timmar ska de sjunga i Royal Albert Hall, här i mitt vardagsrum. Herreherregud.

Bild: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=85531

5 kommentarer:

Anonym sa...

Läste fel och trodde det stod "SÖREN - killar sjunger inte" i rubriken och en kort, lycklig ögonblick trodde jag att julkalendern hade återuppstått.

Anonym sa...

Jag med, jag med. Så lycklig jag blev. Men sen kände jag ju igen kör-killen från förra omgången.

Men vi får fortsätta hoppas på julkalendern, den kanske gör en februari-nedräkning, vem vet?

Kanalisera sa...

Ja okej då, jag har saknat den också. Och vips är den tillbaka. Nu utan nedräkning.

Anonym sa...

Hurra!

Anonym sa...

Fasen! Den här gråtfesten har jag missat. Måste uppdatera mig...