fredag, januari 23, 2009

Moraträskförbannelsen

Jag har drabbats av den värsta av förbannelser. Från tidig morgon till sen kväll kan min hjärna när som helst överraska mig med att nynna bitar ur Mora Träsks Axeltåg.
Tillåt mig att citera*:

II: Det här det är ett axeltåg :II
II: Passar både hög som låg :II
II: Tåget tuffar upp för backen :II
Sedan säger tåget Stopp!**
Backar ned för backen

Åh-åh-åh
A-honna-honna A-tchii-tchii-tchii
A-honna-honna A-tchii-tchii-tchii

Sen finns det i sann Mora Träsk-anda verser om hälatåg och midjetåg och gudvetallatokigatåg. Min hjärna sjunger oftast hälatåg. Allra värst är det när den gnolar de sista utvecklingsstörda ljuden "A-honna-honna A-tchii-tchii-tchii". Varför? Och varför just jag?

Jag gissar att jag ändå ska vara tacksam för att min hjärna inte tvingar mig att sjunga högt eller utföra rörelserna. Även i det svartaste svarta finns det alltid nån som har det värre.


* Det här är texten som den spelas i mitt huvud, avvikelser från originalversionen förekommer med största sannolikhet
** Stopp! ropas lite mer än det sjungs, som de skojiga låtskrivargenier Mora Träsk ändå är

4 kommentarer:

Josefine sa...

jag känner just en djup tacksamhet till min egen hjärna för att den faktiskt förträngt både text och melodi.

Anonym sa...

Och snart har du barn...hehehe..då kommer du att få sjunga det här högt OCH göra rörelserna OCH kanske till och med vara på plats när Mora Träsk uppträder live :-D

. sa...

Ojjj ojjjj, vilken fullträff. Jag har haft den i huvudet många gånger de senaste två åren. OM NÄTTERNA!
Har ibland då satt mig upp och undrat vad fan "hälatåg" är.. Fast jag hade velat kalla det "hälartåg". Liksom ett tåg fullt med hälare i..

Anonym sa...

Ni kanske ska byta låt med varandra en stund?

http://ranashorisont.blogspot.com/2009/01/i-am-sailing.html