onsdag, december 13, 2006

Fråga Fuglesang

Det är inte speciellt nytänkande att skriva om Fuglesangs Tintin-resa, DN har haft det som förstasidesstoff flera dagar i rad och alla andra medier med självaktning smäller på i motsvarande storlek. Under tiden står halva Göteborg under vatten. Det är lite kul. Fokus medie-san!

I alla fall väcker det här rymdäventyret en del tankar. Det är lite kejsaren är naken över det. Jag har dålig koll på rymden, men visst har folk varit där förut? Närhetsprincipen slår fördummande och stenhårt. Men det finns några roliga saker att fundera kring apropå rymdresan. Till exempel att Christer faktiskt ser ut som Tintin på riktigt. Och att han påstår att han inte blev besviken när första uppskjutningen ställdes in. Och att namnet Christer Fuglesang, (Fu-gle-sang, allvarligt talat...) kommer vara svar på TP-frågan om första svensken i rymden och vem som gjort den längsta rymdpromendaden (som förresten benämns långpromenad i DN – sjukt kul!).

Jag är inte ensam i mina funderingar. På dn.se kan man ställa frågor till Fuglesang (Fråga Fuglesang – allt med det namnet blir roligt!). Gustav Franklin undrar hur svårt det är att hålla rent i rymden. Gustav jobbar själv med renrum och vet att en människa avstöter ca 100 000 partiklar per minut i total vila. Gustav inser att ISS är långt ifrån städvänlig. Niclas Börlin undrar om Christer har problem med skinnflådda fingertoppar och Annelie undrar kort och gott vad som är det bästa med att vara i rymden. DN kommer välja ut den bästa frågan och låta Christer besvara den i något slags intervju. Jag är mer imponerad av prestationen att välja en av alla frågor, än att intervjua någon som befinner sig i rymden. Men det är jag det.

Det är tur att vi blåser upp den här bubblan nära jul i alla fall, så att vi kan gömma oss bakom jul-TV och mellandagsreahysteri när den spricker...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Närhetsprincipen? Är Göteborg längre bort än rymden, är det så du tänker? För vissa är det såklart så.

Kanalisera sa...

Nej nej nej! Göteborg och närhetsprincipen står i olika stycken. Närhetsgrejen hänger ihop med kejsaren är naken-grejen, lite luftbubbla.

Paso Doble sa...

Fast jag tycker det är coolt på riktigt att Chrille är uppe i jymden. Men så har jag ju träffat honom ett par gånger så då kanske det är annorlunda.

Kanalisera sa...

Ja i SÅ fall!!! Jag tar tillbaka allt elakt förtal om närhetsprincipen. Jag känner en som känner en som är i rymden! Jag känner en som känner en som är i rymden! Yeah yeah! Haha! Det här är en sån grej jag kommer ta upp nästa gång jag får alkohol i mig.