måndag, december 04, 2006

Varför ringer Kenneth?

Det händer konstiga saker på min arbetsplats. En konstig sak är att jag, när jag började här, fick en sprillans ny bärbar telefon med egen anknytning, trots att jag bara är konsult och även om mitt uppdrag känns som en evighet är det faktiskt bara knappa 2,5 kalendermånader vi pratar om. Till telefonen fick jag även ett lika sprillans nytt headset. Inte det minsta i linje med de stenhårda besparingskrav man är ålagd att följa (men i jämförelse med vad det måste kosta bara att ha mig sittandes sysslolös här är väl ett headset småpotatis). I alla fall har det ringt totalt nio gånger på min telefon. En gång var samtalet faktiskt till mig. Vid de andra åtta tillfällena är det en bekymrad Kenneth i andra änden, som menar att han fått mitt direktnummer av någon balt eller lett. De första sex gångerna nöjde sig Kenneth med att be om ursäkt för att han ringt fel, men idag är han ihärdigare. Idag undrar Kenneth varför han ska ringa till mig överhuvudtaget och när jag förklarar att jag ställer mig lika frågande som han till det, ber han mig söka på hans personnummer och se om jag får upp nån ledtråd. Även om jag sitter bakom 6 st kodlåsdörrar på en jättestatlig myndighet är det fränaste sökverktyget jag har tillgång till Google och jag tvivlar på att jag kan hitta någon sådan info där. Jag har hänvisat Kenneth till växeln och kommer på mig själv med att undra hur det går för honom. Jag hoppas att han förstår varför balten eller letten vill att han ringer hit. Eller att han bestämmer sig för att helt enkelt strunta i det och ha en fröjdefull jul i stället. Det låter som att han skulle behöva det.

4 kommentarer:

p1r sa...

men prova att googla på hans p-nummer då vet ja.. :)

Linda sa...

En liknande sak hände mig på en annan statlig myndighet. Det var många olika sorters Kenneth-ar som ringde och frågade mig om när tåget från Södertälje syd avgick. Det visste jag aldrig. De tyckte oftast att det var dåligt att jag som satt på en IT-avdelning inte kunde se sådan information.

Anonym sa...

Måste bara säga att det är en grymt fin blog[g] (är det ett eller två g det ska vara?) du har här. Mycket imponerad av ditt författarskap. Kanske länkar till din blog[g] i framtiden om kvalitén fortsätter på samma höga nivå.
/Jonas

Kanalisera sa...

Jonas - vad jätteroligt! Tack! Länka gärna, så ska jag göra mitt bästa för att fortsätta i samma stil.