onsdag, december 13, 2006

QuadraPop

Tunnelbanans blå linje behandlar mig som skräp. Jag tillbringar oproportionerligt mycket tid på perronger och långsamma tunnelbanetåg. Sedan min tid som boende på gröna linjen är min tolerans för förseningar i kollektivtrafiken under all kritik. Ord som vagnfel och för närvarande ett stopp i körriktning... kan få mig att brista ut i uppgiven barngråt. Kunde. Innan QuadraPop.

Förra veckan hade jag till min stora fasa redan läst ut pocketboken och rensat alla sms när tunnelbanehögtalarna talade till mig. Med frustrationstårarna stigande i ögonen klickade jag runt i telefonen på måfå och fann... QuadraPop. Kärlek vid första ögonkastet. QuadraPop är ett mobilspel som i sin karaktär påminner om mitt favvisspel alla kategorier - Tetris. Skillnaden är att det är färger och inte former som ska passa ihop.

Jag är helt manisk. Jag spelar överallt och hela tiden. Härom dagen slog jag rekord i töntighet när jag klev av tunnelbanan med telefonen i högsta hugg och tvärstannade på perrongen mitt i morgonrusningen, för att jag hade chans på ny high score. Jag finner en nästan pervers njutning i att få sista raden perfekt, så att skärmen blir helt tom. Det har något med ordningssinnet att göra. Kanske samma störning som fick mig att tycka att det var helt okej att stå 06:00 på Brommas postterminal och sortera julkort, innan internet kom.

Men ändå, det är sådana här grejer, när man hittar QuadraPop i mobiltelefonen, som man nästan vågar tro att livet är okej.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag har också precis upptäckt och blivit besatt av ett mobilspel, fast i detta fall är det klassikern Backgammon.

Kan inte ens sluta spela när jag kliver av tåget/tunnelbanan, fortsätter medan jag går och skapar ett smärre morgonrusningskaos omkring mig genom att gå långsamt och oplanerat. Väldigt opassande i det svenska välordnade samhället.

dddd sa...

Mobilspel? Jag vill också. Min mobil är bajs. Inga roliga saker alls. Inte ett jota.

Anonym sa...

Jag har också precis hittat quadrapop. Kärlek vid första ögonkastet och jag är totalt fast!

Anonym sa...

åh jag är också äckligt beroende av spelet, problemet är bara att jag inte har spelet i min egna mobil!? Inte okej någonstans! Så jag undrar om du har nåågon som helst aning om man kan köpa eller ladda ner spelet till mobilen??
tack på förhan ^^

Anonym sa...

ååh det spelet älskar jag. Jag har det inte på min egen mobil men syrran har det. å vi tävlar jämt vem som har highscore :)

Karin sa...

Åh det är så bra! Dock ligger det på min brors mobil så ajg får bara spela ytterst lite varje gång men det står carmie över hela high score listan, det tycker jag är alldeles underbart

Anonym sa...

hei. er like glad i spillet som deg. ...eller kansje du har gått lei nå? hva er rekorden din? jeg har 1 542 635 poeng. trodde ærlig talt at ingen kunne ha mer, men fant en gærning på en chatteside som sa han hadde over 3 mill :)

Anonym sa...

Quadrapop, kanske det bästa som hänt. Har just förstått att jag inte är så bra som jag trodde. än så länge. Läste på ngt forum om folk med poäng i miljoner, själv var jag ganska nöjd med mina 275000.
Visst är det ett beroende, men ett beroende jag kan leva med. Det är ju soft...

Anonym sa...

Trägen vinner...:-)
Håller på med en omgång just nu och är uppe i strax över två miljoner - men det börjar bli lite tufft...