tisdag, november 28, 2006

Automan

Under lunchen idag pratade vi om barnprogram vi minns – Vilse i pannkakan, Kalles klätterträd, Professor Balthazar, Fem myror är fler än fyra elefanter... Gemensamma skratt och igenkännande nickar på rätt ställe. Tills M droppar det. Automan. ”Ni vet han som hade LCD-skärmar över hela kroppen och kunde kryssa sig fram mellan andra bilar med sin superbil”. Nej, jag vet inte. Men jag har fått en länk med bilder. Är det någon som minns det här:

http://www.series-80.net/us/tv-show/photos/automan.html

Inte jag. Men det är tydligt att 80-talet hade något vi inte har idag.
Förmågan att hänföras av absurt taffliga effekter.

5 kommentarer:

Gabriel Paues sa...

Jag minns serien - jag lyckades få min lillasyster att äta ärtor för att bli lika stark som "Automan".

Anonym sa...

Jag minns inte serien. Men det kan bero på att mina föräldrar installerade en timer på tvns strömuttag så att den slocknade efter en halvtimmes barnprogram. Vilse i pannkakan skulle man nog inte ha sett alls, jag måste säga att jag blev störd av den serien! Fem myror och Svenska Sesam hörde till mina favisar!!

Jobs sa...

Jag minns serien. Alla ville vara Automan när jag var liten. Jag har för mig att han bla kunde läsa en hel bok bara genom att snabbt bläddra igenom den. Sånt är ju coolt.

Automan borde komma på film snart tycker jag, det skulle vara asgrymt med typ Tom Cruise i rollen som Automan.

Unknown sa...

Det är klart jag minns Automan, men så är jag ju lite äldre än Kanalisera förstås...

Och beträffande de "taffliga" effekterna så ska man minnas att på den tiden då serien gjordes var de effekterna state of the art. Idag garvar man åt dem, men för en tv-serie på 80-talet var nivån inte så pjåkig

Unknown sa...

Automan hade tokigt snabb bil och sin lilla "cursor" som ritade upp vad helst han önskade.
Jag var alltid orolig att någon skulle bli påkörd eftersom han åkte så fort i bilen.