fredag, november 10, 2006

Gräddsnipepsykologi

På mitt jobb finns i ett av köksskåpen oändligt många vita billiga kaffekoppar av lunchrestaurang-stuk och en gräddsnipa. Gräddsnipan är i samma serie som kopparna och förvillande lik. Skillnaden mellan gräddsnipan och kopparna är att gräddsnipan är större och har en hällpip. Kaffekopparna är små och otrevliga. Gräddsnipan är av mer lagomt mysigt kaffekoppsstorlek. Det är lätt att i det halvunderomedvetna välja fel.

Jag tänker att det finns fem olika sorters människor och att man kan kategorisera dem utifrån hur de hanterar en sådan situation:

1 De som aldrig skulle kunna ta fel
2 De som, om de skulle ta fel, snabbt skulle hälla över kaffet i en vanlig kopp och undanröja bevisen
3 De som, om de skulle ta fel, inte skulle märka det men skämmas om någon påpekade det
4 De som, om de skulle ta fel, inte skulle märka det men garva högt när någon påpekade det
5 De som skulle ta fel med flit, för att vara lite spexiga

Från och med nu kommer jag att ha det här i bakhuvudet när jag träffar människor. Jaså minsann, en gräddsnipe-fyra. Jag kan nog din typ.

Själv tillhör jag kategori 1 eller 2.
Hyfsat tråkigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

På mitt jobb har vi en mjölkkanna som ser ut som en ko, där man häller mjölken ur kons mun. Jag har flera gånger tänkt ta den som kaffekopp, bara för att det vore kul att dricka kaffe ur munnen på en ko. Vilken kategori hör jag till då?
//Seb

p1r sa...

blogg... vad är det för jävla ord...

jaja, webb-logg men vadå... blogg, låter helskumt..