fredag, november 17, 2006

Morgonrutin

På en av toaletterna på mitt jobb har jag noterat ett småmärkligt fenomen. Någon har som morgonrutin att klämma in dagens upplaga av gratistidningen .SE bakom vattenledningsrören. Toaletten ligger lite undanskymd i korridoren vid skrivarna och är inte den man väljer normalt. Dit går man för att sitta länge och i fred eller för att man är hypereffektiv och passar på att gå på toaletten medan skrivaren arbetar. Jag gissar att .SE-rutinen utförs av någon ur kategori ett.

Det är en märklig rutin tycker jag. Vad tänker man när man varje dag klämmer in tidningen där under handfatet? Reflekterar man alls över att man gör det? Ser man det som en god gärning mot nästa toabesökare? Lämnar man den med avsikten att komma tillbaka flera gånger under dagen och fortsätta läsningen? (Är det i så fall okej att klämma dit en pocketbok?) Jag är beredd att överge min gräddsnipepsykologi för en .SE under handfatet-psykologi grundat på teorier om vilka människor som lämnar tidningar under handfat och hur de förhåller sig till det. Själv tar jag sällan gratistidningar, eftersom jag är miljövän (provokativt va?). Apropå det har mitt vakna öga även noterat att lika säkert som att dagens .SE sitter bakom vattenledningsrören så ligger gårdagens i papperskorgen. Är det städpersonalens kvällsrutin att slänga den där? Vad tänker de i så fall? Och hur många andra konstiga rutiner tvingas de dagligen städa undan efter?

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Dit går man för att sitta länge och i fred".
Du har uppenbarligen inte granskat Punkt SE, man läser den ganska fort.
På ett tidningshus i Marieberg fanns alltid bilagan "Klick" på toaletten på fredagar. Varför? Det kan man också grunna på. Länge.

Anna sa...

Jag älskar tidningar på toaletten. Jag tillhör dem som läser vad som helst även om man bara sitter där i 20 sek. Hemma fördjupar jag mig i innehållsförteckningar på nåbar kräm/tandkräm om inte annat finns tillgängligt.
På mitt förra jobb la en okänd kollega korta noveller, några sidor långa, av kända författare på toaletten. Underbart tycker jag.

Anonym sa...

Skriv upp det här på listan över saker du ska fråga sista dagen på jobbet, så du får reda på vem det var som tog dit tidningen varje dag. Och varför vederbörande inte lämnade den i någon pappersåtervinning eller så.

Jag hade ett tag en kollega som ofta när det körde ihop sig på jobbet tog fram en inbunden bok och försvann in på toaletten i 20-30 minuter. Vi har väl alla olika sätt att hantera stress, men det beteendet gjorde oftast att MIN stressnivå höjdes en del. Man kanske borde ha toppat och tagit med ett 10000-bitars puzzel och stängt in sig på handikapptoan...

p1r sa...

Jag har gjort som så att jag skriver ut dagens inlägg från din blogg och lägger in på alla toaletterna i huset.

jajo, det blir lite knöligare med kommentarerna iom att jag måste springa runt och samla in alla igen, men va fan...