söndag, november 26, 2006

Projektledare

I nästan alla förhållanden jag har mött har kvinnan tagit på sig rollen som projektledare. Hon ansvarar för att det köps present till festen. Hon vet hur mycket mjölk som finns kvar i paketet. Hon vet att nästnästa helg är en bra helg för att åka till IKEA och kommer ihåg att köpa billigt presentpapper när man ändå är där och kollar på köksbord. Hon vet att han är borta då och då och att lördagen passar bättre om man ska ses. Hon har bådas kalendrar i huvudet och snabbmatchar mellan dem för att det ska bli så bra och rättvist som möjligt. För båda. Även om det är han som köper presenten och handlar mjölken, så är det hon som projektleder aktiviteterna. Och det är hon som följer upp, utvärderar och blir besviken när han med kort varsel meddelar att han inte kan utföra sin uppgift. Väldigt märkligt och väldigt dåligt för ett samhälle som eftersträvar jämställdhet. Det vet vi. Och ändå. Jag vet att vi har fyra ägg kvar i paketet, att J ska på julfest 16 december, att blomman i den röda krukan på byrån behöver planteras om och att vi har tvättstuga nästa tisdag. Jag önskar att jag kunde tagga ner eller att jag i alla fall hade fel på någon av punkterna.

1 kommentar:

Tove sa...

Ha! Jag och P är tvärt om! Eller kanske snarare alldeles lika mycket projektledare. Skickliga vi!
(Ja, jag vet att detta skrevs för hundra år sedan, men jag håller på och läser från början...)