måndag, november 13, 2006

Svarta tårar och andra

Jag grät väldigt sällan när jag var yngre. Pressade fram några för syns skull-tårar framför Döda poeters sällskap och den där filmen om han som fick aids. Men aldrig aldrig några riktiga ledsentårar så att någon såg. Så att någon skulle kunna få för sig att försöka trösta. Tröst är skitsvårt.

Sen kom det stora svarta. Gråt och elände och aldrig någonsin sol igen. Gråt på tunnelbanan, i affären, i sängen, på offentliga toaletter, hos psykologen. Gråt överallt. Men ingen tröst. Välmenande människor som försöker trösta med en kram. Vad är en kram när allt är skit och när kramaren ändå inte förstår eller kan dela bördan? Luft. Gråt och gråt och gråt och svart.

Nu har det lugnat sig. De svarta tårarna kommer mer sällan. Däremot kommer andra tårar hela tiden som för att påminna om alltings skörhet.

Det här är tillfällen då jag nästan alltid gråter:

1 - När jag tänker på farmor och farfar
2 - När idrottsstjärnor står på prispallen och deras nationalsånger spelas (oberoende av sport och land, bara de är tillräckligt glada)
3 - När AIK springer in på Råsunda till den där töntiga AIK-låten (jag vet, det är sjukt, jag skulle inte ens kalla mig AIK:are)
(4 - Jag grät under Bajen-tifot också)
5 - Till ”Så skimrande var aldrig havet”
6 - Under pride-paraden (floder!)
7 - Till de flesta vänsteridealistiska kampsånger som sjungs från hjärtat
8 - När mina föräldrar frågar om mitt knä (fast jag byter alltid ämne innan)
9 - Till luciatåg och skolavslutningar (kanske mest pinsamt)
10 - När jag pratar i telefon med min farfar (ofelbart)
11 - Till Sveriges nationalsång, i synnerhet i fotbollssammanhang
12 - Vid allsång (ibland)
13 - När jag tänker på när de avlivade hunden
14 - Till ”Första gången” med Magnus Uggla (jag vet, här går gränsen)
15 - När barn förlorar sina hundar på film eller på TV

Däremot gråter jag inte av stora katastrofer, typ tsunamin. Jag vet en bror som blev dumpad av sin tjej för att han inte tog tillräckligt illa vid sig av allvaret i katastrofen. Så kan det vara. Människohjärtan är väldigt olika hårda.

Inga kommentarer: